Zamlčením dluhu po splatnosti v žádosti o úvěr se může spotřebitel dopustit trestného činu úvěrového podvodu. Až čtvrtina spotřebitelů (přesně 24 %) oslovených ve výzkumu agentury IPSOS pro sdružení SOLUS by přitom podobný závazek po splatnosti finanční instituci neoznámila.
Finanční gramotnost v této oblasti se však zlepšuje: ještě v roce 2017 při stejné otázce chtělo zamlčet závazek po splatnosti 40 % dotázaných.
„České domácnosti jsou stále pod tlakem nepříznivé ekonomické situace a u řady z nich se zhoršuje jejich
schopnost splácet řádně smluvní závazky. V této souvislosti považujeme za důležité upozornit
spotřebitele, že zamlčení dluhu po splatnosti v úvěrové žádosti pro ně může mít vážné důsledky. Jsme
však velmi rádi, že v čase klesá počet spotřebitelů, kteří by svůj existující dluh po splatnosti při své žádosti o novou finanční službu zamlčeli. Je to výsledek dlouhodobého úsilí a postupného zvyšování finanční gramotnosti spotřebitelů, ke kterému přispívá také činnosti sdružení SOLUS a jeho členů,“ uvedl Jan Stopka, tajemník sdružení SOLUS.
Riziko podobného jednání roste s počtem spotřebitelů, kteří se dostanou do potíží s úhradou svých
závazků. Jen v posledním čtvrtletí roku 2023 jich do Registru Fyzických osob SOLUS přibylo více než
8 900. Ve 4 800 případů šlo o nové dlužníky, kteří ještě neměli v databázi žádné závazky po splatnosti
(meziročně +32 %). Dalších téměř 4 100 osob, u kterých byl zaevidován v tomto období nový dluh po
splatnosti, již v databázi mělo v dané chvíli jiný dluh po splatnosti (meziročně + 34 %). U těchto celkem
8 900 osob bylo zaznamenáno nově do Registru 10 523 závazků po splatnosti (meziročně + 36 %).
V roce 2023 nalezl SOLUS v databázi v průměru u 14 % klientů, na které se odpovědné společnosti
dotazují před poskytnutím úvěru či služby s odloženou splatností, že mají nebo v nedávné minulosti měli
dluh po splatnosti zapsaný v Registru fyzických osob SOLUS. Existence dluhu po splatnosti však nemusí
automaticky znamenat, že spotřebitel nemůže získat úvěr či službu u některého z členů sdružení SOLUS.
Pro odpovědné posouzení schopnosti splácet by však spotřebitel měl v žádosti o úvěr či jinou službu
uvádět přesné a úplné informace.
Zatímco v rámci výzkumu agentury IPSOS realizovaného v roce 2017 netušilo 56 % občanů, že by se
podobným jednáním mohlo dopustit trestného činu, v rámci výzkumu realizovaného v roce 2023 to bylo
43 % dotázaných. Během šesti let se zlepšila finanční gramotnost v této oblasti o 13 procentních bodů.
Zlepšil se také vztah klientů k úvěrovým registrům. 91 % dotázaných souhlasilo s tvrzením, že úvěrové
registry chrání spotřebitele v prodlení s úhradou svých závazků před dalším neodpovědným zadlužením.
Stejný podíl dotázaných přitom věří, že existence informací o dlužnících v úvěrovém registru může zvýšit
dostupnost finančních služeb pro klienty, které ještě finanční instituce nezná.
Sdružení SOLUS spojuje v úsilí o odpovědné úvěrování více než 50 společností. Ty poskytují služby
spotřebitelům v oblasti bankovních úvěrů a stavebního spoření, nebankovních půjček, telekomunikačních služeb, distribuce energií a P2P půjček.
Výzkum byl realizován internetovým dotazníkovým šetřením na vzorku 525 respondentů.