Aleš Blažek, Jana Lvová a Martin Vondrášek
Spread the love

Na tiskovce 2. dubna 2025 ČSOB, Policie ČR a Mastercard společně představily plán na proškolení 250 tisíc firemních subjektů v oblasti kybernetické bezpečnosti poté, co úspěšně edukovaly více než milion běžných občanů.

ČSOB ve spolupráci s Policií ČR a společností Mastercard uspořádala tiskovou konferenci, na které představila novou iniciativu zaměřenou na posílení kybernetické bezpečnosti firem a institucí. Po úspěšném splnění předchozího cíle – proškolení více než milionu lidí v oblasti kyberbezpečnosti – nyní tyto organizace zaměřují svou pozornost na firemní sféru, kde kybernetické útoky způsobují miliardové škody.

Podle údajů prezentovaných na tiskové konferenci eviduje Policie ČR za posledních pět let více než 8 100 kyberútoků na firmy a instituce, které způsobily škody přesahující tři miliardy korun. „Mezi nejčastější typy útoků patří hacking, tedy napadení informačního systému a dat či zneužití elektronického platebního prostředku. Nejvyšší způsobenou škodu evidujeme ve výši 5,6 milionu Kč,“ uvedl Martin Vondrášek, policejní prezident Policie ČR.

Terčem kybernetických útoků jsou nejčastěji nebankovní a bankovní instituce, živnostníci, úřady práce, leasingové společnosti a e-shopy. Novým znepokojivým trendem roku 2024 se navíc staly útoky na školy a školská zařízení. V posledních letech se také terčem útočníků stalo několik českých nemocnic včetně Fakultní nemocnice Bulovka v Praze, Fakultní nemocnice Brno a Fakultní nemocnice Hradec Králové.

Jana Lvová, generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko, upozornila na alarmující statistiky: „Z výsledků našeho nedávného průzkumu mezi IT odborníky z českých a slovenských firem vyplynulo, že kybernetickému útoku čelilo 95 procent dotazovaných společností. Vloni 54 procent společností potvrdilo, že frekvence kybernetických útoků se ještě zvýšila.“

Průzkum také odhalil, že největší rizika v kyberbezpečnosti jsou spojena s lidským faktorem. Celých 72 % respondentů označilo klikání na podezřelé odkazy jako hlavní rizikový faktor, následované slabými hesly (36 %), sdílením hesel mezi kolegy (21 %) a nedostatečnou softwarovou ochranou (19 %).

Aleš Blažek, generální ředitel skupiny ČSOB, představil ambiciózní plán: „Naším cílem je maximálně připravit firmy a instituce na narůstající hrozby digitálního světa. Celkem plánujeme edukovat 250 tisíc subjektů z řad firemní klientely a chceme tím inspirovat i zbytek trhu.“ Mezi cílové skupiny patří malé a střední podniky, velké firmy a korporace, školy, bytová družstva, nadace, drobní podnikatelé či obce.

ČSOB a její partneři budou využívat různé edukační kanály včetně médií, mobilního bankovnictví, internetového bankovnictví pro firmy, specializovaných školení, newsletterů a veletrhů. ČSOB Pojišťovna se navíc stala partnerem programu Kyberobrana, kde nabízí Pojištění kybernetických rizik jako alternativu, jak se s následky hackerských útoků vypořádat.

„Zatímco v roce 2022 činila průměrná škoda na jednoho podvedeného klienta odhadem zhruba 32 tisíc korun, v roce 2024 to bylo podle ČBA 16 tisíc korun, a to navzdory tomu, že počty útoků se nadále zvyšují,“ uvedl Blažek a dodal: „Kyberpodvodníci jsou stále vynalézavější a zákeřnější, proto je potřeba neustálá opatrnost a obezřetnost v online prostoru.“

Mastercard se kromě edukace věnuje i praktickým nástrojům pro zvýšení kyberbezpečnosti. Například již třetím rokem ve spolupráci s neziskovou organizací HealthCare Institute hodnotí nemocnice a zdravotní pojišťovny z pohledu kybernetické bezpečnosti pomocí svého nástroje RiskRecon.

„Naším společným cílem je edukovaná, proti digihrozbám zabezpečená a pojištěná společnost, protože jen taková je schopná bez komplikací naplňovat svůj ekonomický potenciál s pozitivním dopadem na hospodaření České republiky,“ uzavřel Aleš Blažek.

Related Post

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *