Dana Brandenburg
Spread the love

Nadace České spořitelny představila novou digitální platformu Skoala, která má ambici revolucionizovat výuku finanční gramotnosti na základních a středních školách. Platforma reaguje na dlouhodobě chybějící metodické materiály a pomáhá učitelům systematicky začleňovat finanční vzdělávání do školní výuky.

Mladí Češi potřebují lepší finanční vzdělávání

Podle aktuálního průzkumu společnosti Ipsos pro Nadaci České spořitelny hodnotí 39 % mladých Čechů ve věku 15-25 let úroveň své finanční gramotnosti známkou 3 a horší. Téměř třetina se necítí připravena na finanční aspekty dospělého života. Více než polovina dotazovaných by ocenila více praktických příkladů ve výuce a dvě pětiny by uvítaly srozumitelnější výklad.

„Věříme, že intuitivní a uživatelsky přívětivé prostředí Skoaly významně usnadní učitelům výuku i složitějších témat finanční gramotnosti,“ uvedla Dana Brandenburg z Nadace České spořitelny. „Naším letošním cílem je, abychom platformu dostali na minimálně dvě tisícovky škol v České republice.“

Komplexní řešení pro roztříštěnou výuku

Finanční vzdělávání je na českých školách vyučováno nejednotně – někde je začleněno do více předmětů, jinde existuje jako samostatný předmět, některé školy jej řeší jednorázovými besedami s externími odborníky. Kvůli tomu mají žáci rozdílnou úroveň znalostí a často získávají spíše teoretické než praktické dovednosti.

Skoala tento problém řeší komplexním přístupem, který pokrývá 100 % vzdělávacích cílů v oblasti finanční gramotnosti od prvních tříd až po maturitní ročníky. Program navazuje na projekt České spořitelny Abeceda peněz a dále jej rozšiřuje v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem.

Bohatý obsah pro všechny věkové kategorie

Platforma obsahuje na 100 hodin výukových materiálů, které zahrnují interaktivní prezentace, teoretické výklady, diskuzní témata, pracovní listy a praktická cvičení. Obsah je přizpůsoben jednotlivým věkovým kategoriím:

– Nejmladší žáci se učí základní principy hospodaření s penězi, například jak nakládat s kapesným
– Starší žáci rozvíjejí praktické dovednosti jako reklamace zboží či rozpoznávání marketingových triků
– Na pokročilejší úrovni se studenti věnují tématům veřejných financí, teorii peněz nebo investování

Praktické pojetí výuky doplňují interaktivní hry, kvízy a projekty, které pomáhají žákům pochopit finanční principy v reálných situacích.

Platforma již má tisíce uživatelů

Ještě před oficiálním spuštěním si Skoala v testovací verzi získala více než 4 500 uživatelů z 1 021 škol napříč republikou, což představuje více než 18 % českých škol. V průměru platformu využívá 3,17 učitelů na školu.

„Platformu jsme začali využívat už v pilotním režimu a velmi oceňujeme, že poskytuje promyšlenou strukturu i konkrétní výukové materiály. Učitelé mají k dispozici širokou škálu interaktivních prvků, které pomáhají zapojit studenty a připravit je do života,“ komentuje Karel Minařík, ředitel ZŠ Partyzánská v České Lípě.

Obsah platformy vznikal ve spolupráci s 30 školami z celé České republiky a byl testován také skupinou dětí. Odborným garantem a konzultantem obsahu bylo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Nadace České spořitelny také uzavřela memorandum o spolupráci a odborné garanci s Národním pedagogickým institutem.

Related Post

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *