3 z 5 Čechů neumožnil obchodník zaplatit kartou. Air Bank připravuje světově unikátní řešení, které rozšíří možnost bezhotovostního placení v Česku. Uvede jej pod zcela novou značkou Cvak.
Air Bank na začátku příštího roku plánuje představit veřejnosti světově unikátní platební řešení, které v České republice podstatně rozšíří možnost bezhotovostního placení. Zboří tím technické a poplatkové bariéry současných na trhu běžně dostupných způsobů přijímání bezhotovostních plateb, které některé obchodníky dosud od tohoto placení odrazují. Nové platební řešení bude mít svou vlastní značku, která ponese název Cvak. Využívat jej budou moci zákazníci a obchodníci s účty u všech bank na českém trhu.
„Naším cílem je zaplnit na mapě Česka bílá místa, kde dosud bylo nutné platit jen v hotovosti, a přinést tak bezhotovostní placení všude tam, kde o něj zákazníci, ale i obchodníci stojí. Z našich průzkumů vyplývá, že 9 z 10 lidí platí kartou minimálně několikrát týdně. Lidé chtějí mít možnost zvolit si sami způsob placení, a ne všude tuto možnost mají. Proto chceme obchodníkům nabídnout jednoduché a cenově atraktivní platební řešení, které jejich platícím zákazníkům zvýší komfort a ve výsledku bude mít i pozitivní dopady na jejich tržby,“ říká Jiří Suchý, ředitel divize Produkty a inovace v Air Bank.
Na bance nezáleží, Cvak funguje všem. Aktivní zapojení dalších bank bude však přínosem
Cvak je platební řešení vyvinuté tak, aby s ním mohl zaplatit klient každé banky. To znamená, že pro využívání Cvaku nebude nutné mít účet u Air Bank. K zaplacení bude stačit chytrý telefon a platební karta.
Přestože placení a přijímání plateb prostřednictvím Cvaku bude z pohledu zákazníků i obchodníků už od začátku fungovat pro klienty všech bank, Air Bank zapojení ostatních bank do projektu vítá.
„Máme pozitivní odezvu trhu. Nejen ze strany malých i větších obchodníků, ale účast v projektu zvažuje hned několik dalších bank. Aktivní podpora této nové platební metody ze strany více bankovních hráčů napomůže nejen jejímu masovému rozšíření, ale bude mít i pozitivní ekonomický přínos pro všechny, kteří Cvak využívají,“ dodává Jiří Suchý.
Už samostatná značka a vizuální identita, odlišná od vizuální identity Air Bank, dokazuje, že je nové platební řešení již od začátku koncipované tak, aby se k jeho dalšímu rozvoji mohli připojit i ostatní hráči na trhu.
„Slovo Cvak vyjadřuje jednoduchost placení a odkazuje na lidové označení pro platby ‚zacvakat‘. Sloganem nové značky Cvak bude ‚Placení tak jednoduché, jak to zní‘. U loga jsme se inspirovali symbolem bezkontaktního placení, kterému má Cvak v Česku pomáhat. Závorka jako prvek nám pak kreativně umožní symbolizovat zvuk i na statických obrázcích. Značku Cvak chceme od Air Bank odlišit i vizuálně, základními barvami jsou fialová a tmavě modrá, společně s bílou umožňují vytvářet výrazné barevné kombinace,“ říká Oldřich Dostál, ředitel marketingu Air Bank.
Rezignovanost, ale i naštvanost a otrávení. Reakce Čechů na cash only podniky
Podle aktuálního průzkumu agentury IPSOS pro Air Bank u sebe 22 % lidí nenosí vůbec žádnou hotovost a jen každý desátý Čech má v peněžence připraveno více než tisíc korun. Třetina Čechů je se situací, kdy nemohou platit kartou, už smířena a považuje to za normální stav. Ostatní jsou ale naštvaní a otrávení. Situace, kdy nelze zaplatit kartou, může způsobit i horké chvilky, čtvrtina dotazovaných musela jít hledat nejbližší bankomat a dalších 24 % pak nenakoupilo, a obchodníci tak přišli o tržbu.
V současné chvíli již u vybraných obchodníků probíhá pilotní provoz Cvaku. Od dnešního dne se mohou také další zájemci z řad obchodníků registrovat přes formulář na webových stránkách www.cvak.cz. Budou tak mezi prvními, které banka osloví ve chvíli dalšího rozšiřování nové služby.
Jak bude Cvak technicky vypadat a jaké budou jeho cenové a technické parametry, plánuje Air Bank veřejnosti představit začátkem roku 2024.
Průzkum pro Air Bank realizovaný agenturou IPSOS se uskutečnil formou online dotazování v říjnu 2023 na reprezentativním vzorku 1 000 respondentů ve věku 18 až 65 let.