Téměř čtvrtina Čechů klade velký důraz na finanční vzdělávání svých dětí, když s nimi průběžně hovoří o penězích, dalších 58 % to dělá občas. Jen 18 % dotázaných s dětmi téma peněz neřeší vůbec. Ukázal to průzkum, který pro AKAT ČR již podruhé provedla agentura Perfect Crowd.
Ti, kteří se svými dětmi o penězích nehovoří, uvádějí nejčastěji zdůvodnění, že se spoléhají, že toto téma budou děti probírat ve škole (15 %), 28 % dotázaných má za to, že jsou jejich schopné si tyto informace vyhledávat samy, 9 % očekává, že si děti v dospělosti s penězi prostě poradí. Pětina všech dotázaných pak finanční gramotnost svých dětí prostě neřeší, není to pro ně téma. Finance se přitom se svými dětmi probírají spíše respondenti s vyšším vzděláním, naopak mezi lidmi se základním vzděláním a bez maturity je více těch, kdo téma finanční gramotnosti podceňují.
Otázka: Jakým způsobem vedete své dítě/děti k finanční gramotnosti? Můžete označit více odpovědí.
ZŠ N=69 | SŠ bez maturity N=182 | SŠ s maturitou N=329 | VOŠ, VŠ N=187 | |
Doma společně finance probíráme. | 33 % | 51 % | 60 % | 62 % |
Moje dítě/děti jsou samostatné, samy si vyhledávají informace na internetu. | 25 % | 21 % | 32 % | 30 % |
Očekávám, že téma finanční gramotnosti budou děti probírat ve škole. | 10 % | 18 % | 16 % | 14 % |
Děti není třeba učit finanční gramotnosti, až dospějí, najdou vlastní způsob. | 17 % | 10 % | 7 % | 4 % |
Sám/sama tomu nerozumím, nevím, co bych měl/a dětem poradit. | 16 % | 11 % | 6 % | 4 % |
Finanční gramotnost pro mě není téma. | 10 % | 5 % | 5 % | 2 % |
Jinak | 9 % | 7 % | 5 % | 7 % |
Rodiče s dětmi nejčastěji řeší cenu peněz, šetření skrze výhodné nákupy a hlídání si výdajů, že peníze nejsou neomezené a co to pro člověka znamená. Až pak následuje manipulace s penězi, tedy placení v hotovosti, kartami a jejich uschování.
Pokud se zaměříme na konkrétní témata, pak se rozdíly podle vzdělání rodičů ještě zvýrazní, přičemž ale skupinou, které s dětmi o penězích nemluví, jsou především rodiče se základním vzděláním. A právě rodiče s nižším vzděláním zároveň nevědomky dětem normalizují hazard, když s nimi stírají losy a fandí při slosování.
„82 % je celkově skvělý výsledek ve srovnání s ještě nedávnou minulostí. Je vidět, že svoji pozitivní roli sehrávají jak školy, tak i rodiče. Rodiče mohou svoji roli v oblasti finančního vzdělávání vlastních dětí do budoucna ještě více posílit tím, že dětem umožní, aby si samy odkládaly/investovaly peníze na svůj účet. Nemusí to být žádné horentní sumy, stačí opravdu málo. Člověk, který vstupuje do samostatného dospělého života a má již díky svým rodičům třeba 10 let zkušeností s investováním, je významně napřed proti svým vrstevníkům,“ vysvětluje Jaromír Sladkovský, předseda AKAT ČR.
„Finanční gramotnost je v dnešní době jednou z klíčových dovedností, které mohou rodiče své děti vybavit do budoucího života. Schopnost správně hospodařit s penězi, rozumět základním finančním pojmům a plánovat své finance jsou nezbytné pro jejich úspěch a stabilitu v dospělosti. Rozvíjení těchto dovedností od raného věku přispívá k tomu, aby se děti staly sebevědomými a zodpovědnými dospělými, kteří jsou schopni činit informovaná rozhodnutí a vyhnout se finančním nástrahám. A nejlepší školou finanční gramotnosti je zažít si nakládání s penězi v reálném životě.“ dodává výkonná ředitelka AKAT ČR Jana Brodani.