Po celém světě se při cestování každoročně ztratí, zpozdí nebo poškodí miliony zavazadel. Nedávné problémy na pražském letišti to potvrzují.
KB Pojišťovna zaznamenala jen za první červencový týden desítky případů, kdy klienti uplatňují škodu kvůli zpožděným nebo ztraceným kufrům. Další pravděpodobně nahlásí pojistnou událost až po svém návratu z dovolené.
„Situace na pražském letišti je spíše výjimečná, ztrátě nebo zpoždění zavazadel při cestě na dovolenou ale nelze nikdy stoprocentně předejít. Už to, že někde v Řecku čekáte dva dny na své osobní věci, cestování hodně znepříjemní. Připojistit si zpoždění zavazadel k cestovku se v takových případech vyplatí. Pokryjeme náklady na nákup toaletních potřeb, oblečení a dalších nezbytných věcí až do výše 10 tisíc korun na osobu,“ říká Gabriela Trojanová, produktová manažerka KB Pojišťovny.
V každém případě je však potřeba svůj nárok prokázat. Proto je dobré si v případě zpoždění zavazadel uschovat účtenky za nakoupené věci v cílové destinaci. Rozhodně také budete potřebovat potvrzení o nahlášení zpoždění na letišti, což je dobré udělat hned, jakmile zjistíte, že vám zavazadlo nedorazilo. Pojišťovně pak událost nahlásíte prostřednictvím on-line formuláře na webu.
Cena za připojištění tzv. letecké asistence, která kromě zpoždění a zrušení letu kryje právě i zpoždění zavazadel, se v KB Pojišťovně pohybuje už od 5 Kč na osobu a den. V případě zpoždění zavazadla delšího než 6 hodin v cílové destinaci má klient nárok na úhradu výdajů za občerstvení a nákup toaletních potřeb a nezbytného oblečení, které potřebuje do doby, než mu bude jeho zavazadlo doručeno, a to až do výše 10 000 Kč. „Je nutné upozornit cestovatele, že připojištění zpoždění zavazadel se týká cílové destinace. Pokud dojde k jejich zpoždění během návratu do České republiky, veškeré náhrady musí klient žádat u dopravce. Pojištění se na tyto případy už bohužel nevztahuje,“ doplňuje Gabriela Trojanová.
Jak riziko zpoždění, nebo ztráty zavazadel snížit
- Naučte se kufry k odbavení ještě před jejich uzavřením vyfotit – jejich obsah i vnější podobu.
- Dorazte na letiště s předstihem a nenechávejte check-in na poslední chvíli. Člověk pod tlakem snadno udělá chybu a zaměstnanec na přepážce je také jen člověk, který se může překliknout, nebo štítek nedostatečně přilepit.
- Zavazadlový lístek (malý útržek, který vám na check-inu obvykle přilepí k palubnímu lístku) pečlivě uschovejte. Právě ten po vás budou chtít při jakékoli reklamaci.
- Opatřete kufry vlastním štítkem. Na něj uveďte adresu v cílové destinaci. Případně i telefon na vás. A odstraňte z nich letištní štítky z předchozích letů.
- Opatřete zavazadla jakýmkoli prvkem, který je odliší. Postačí i výrazná barevná stuha na uchu, reflexní páska, nálepka nebo nášivka.
Co do odbaveného zavazadla nepatří
Zvláště na cestu, během níž vás čekají přestupy, se zabalte tak, abyste v případě zpoždění kufru nic nezbytného nepostrádali. Do příručního zavazadla, které si vezmete na palubu, přibalte léky, základní kosmetiku (pozor na limity u objemů tekutin a gelů), veškeré doklady, vouchery, jízdenky, nabíječku na mobilní telefon a zařízení obsahující lithiové baterie. U sebe si nechte také klíče od bytu nebo auta.
Připojištění letecké asistence se vyplatí i v případě zrušení či zpoždění odletu nebo příletu. Klient má díky tomu nárok na odškodnění 500 Kč/hod za čtvrtou a každou další hodinu od plánovaného odletu/příletu až do maximální výše 5 000 Kč. V tomto případě to platí jak pro cestu na dovolenou, tak pro cestu domů.
Zvlášť se dá pojistit odcizení, poškození a ztráta zavazadel, a to na částku 20 nebo 50 tisíc korun. Pro prokázání nároku v případě pojistné události doporučujeme si zavazadla a jejich obsah před odletem vyfotit.