Garanční systém finančního trhu ukončí 12. srpna 2024 výplatu základních náhrad pohledávek z vkladů klientům zkrachovalého Československého úvěrního družstva v likvidaci.
Garanční systém od 11. srpna 2021 vyplácí základní náhrady pohledávek z vkladů oprávněným osobám ve výši 100 % jejich vkladů, maximálně však do základního limitu 2 547 500 Kč na jednoho vkladatele (ekvivalent částky 100 000 EUR dle kursu 25,475 Kč/EUR vyhlášeného ČNB ke dni 2. srpna 2021).
K dnešnímu dni bylo v rámci těchto výplat základních náhrad pohledávek z vkladů vyplaceno 73 klientů, kteří si vyzvedli celkovou částku náhrad ve výši 51,245 mil. Kč, což představuje 97,98 % všech prostředků určených k výplatě základních náhrad. Průměrná výše vyplacené náhrady činí 702,0 tisíc Kč.
Dosud si o vyplacení základní náhrady pohledávky z vkladu nepožádalo 468 klientů, kteří mají nárok na náhradu v celkové částce 1,102 mil. Kč. Tito klienti si mohou o výplatu náhrady až do 12. srpna 2024 požádat na jakékoliv vybrané pobočce Komerční banky, a.s.
Garanční systém vyzývá oprávněné osoby, které si dosud nevyzvedly náhradu své pohledávky z vkladu, aby tak do 12. srpna 2024 učinily v rámci vybraných poboček Komerční banky, a.s.
Oprávněnými osobami k výplatě základních náhrad pohledávek z vkladů jsou:
- a) fyzické a právnické osoby, které byly vkladateli ke dni 2. srpna 2021, tj. ke dni, kdy Garanční systém obdržel písemné oznámení České národní banky o neschopnosti Československého úvěrního družstva v likvidaci dostát závazkům vůči oprávněným osobám za zákonných a smluvních podmínek,
- b) jejich dědicové.
Oprávněné osoby prokážou své nároky platnými dokumenty:
- fyzické osoby – platným průkazem totožnosti (občanský průkaz nebo pas),
- fyzické osoby podnikatelé – platným průkazem totožnosti (občanský průkaz nebo pas) a výpisem ze živnostenského rejstříku.
V případě dědice bude požadován i dokument (originál nebo úředně ověřená kopie) prokazující nabytí pohledávky.
Pokud si vkladatel nemůže náhradu vkladu vyzvednout osobně, může zmocnit k vyzvednutí jinou osobu, a to na základě úředně ověřené plné moci vystavené výhradně pro výplatu náhrady pohledávky z vkladu. Bezhotovostní výplata náhrady může být realizována i korespondenčně, a to zasláním písemné instrukce (vyplněného formuláře Žádost o převod plnění“) s úředně ověřeným podpisem poštou na adresu: Komerční banka, a.s., CKB útvar 2192, Náměstí Junkových 2772/1, Praha 5 – Stodůlky, PSČ 155 00. Vzor plné moci, stejně jako vzorový formulář k vyplnění instrukce „Žádost o převod plnění“ či reklamační formulář najde vkladatel na webových stránkách Garančního systému https://www.garancnisystem.cz/dokumenty-vyplata.
Důležitá upozornění pro klienty:
- Upozorňujeme klienty, kteří budou chtít přebírat náhradu vkladů v hotovosti, aby se informovali o pravidlech pro hotovostní transakce na jimi vybrané pobočce Komerční banky, a.s.
- Seznam poboček Komerční banky, a.s. určených k výplatě náhrady vkladů pro klienty Československého úvěrního družstva v likvidaci je k dispozici na webových stránkách Garančního systému https://www.garancnisystem.cz/seznam-pobocek-vyplata(popřípadě na bezplatné telefonní lince Komerční banky, a.s.: 955 551 505).
Více informací k výplatám náhrad vkladů, včetně kompletního seznamu požadovaných dokladů a možností pro případné uplatnění reklamací, najdou oprávněné osoby na webových stránkách Garančního systému www.garancnisystem.cz či v sídle Garančního systému, Praha 1, Týn 639/1, 2. patro.
„Mezi klienty družstva, kteří mají nárok na výplatu náhrady vkladu je velké množství těch, kteří v ČSÚD mají zůstatky v tak malé výši, že si pro výplatu náhrady vkladů nepřišli. Jednoduše se jim to nevyplatilo“, upřesňuje závěrem výkonná ředitelka Garančního systému Renáta Kadlecová.
Nevyzvednuté prostředky zůstanou v Garančním systému a jsou určeny k dalším výplatám náhrad vkladů.
Zdroj: GSFT