Společnost Mastercard zveřejnila svou vizi stoprocentní tokenizace online elektronického obchodu v Evropě do konce aktuální dekády.
Tato vize je součástí globálního cíle zcela odstranit nutnost ručního zadávání údajů platební karty, což veškerý elektronický obchod učiní nejen bezpečnějším, ale také výrazně dostupnějším. Přibližně každá čtvrtá transakce zpracovaná v globálním systému společnosti Mastercard je dnes tokenizovaná a tento podíl se rychle zvyšuje. V Česku se podíl plateb provedených tokenem za posledního dva a půl roku zdvojnásobil.
Bezkontaktní platby kartou v kamenných prodejnách se staly běžnou součástí našich životů. Nyní se blíží doba, kdy stejně jednoduché a bezpečné bude i placení na internetu.
Přes veškerá bezpečnostní řešení a opatření totiž zůstává elektronický obchod i nadále zranitelný vůči napadení. Společnost Juniper Research očekává, že celková výše ztrát v důsledku platebních podvodů dosáhne do roku 2028 hodnoty přes 91 mld. amerických dolarů.
Rizika napadení omezuje Mastercard vzájemnou kombinací několika klíčových řešení.
Zásadním je tokenizace karet prostřednictvím metody Click to Pay. Proces tokenizace nahrazuje 16-19místné číslo platební karty zabezpečeným tokenem – náhodně vytvořeným číslem. Během online platební transakce se tak skutečné číslo karty nikam neposílá a zůstává uloženo ve vysoce zabezpečených centrech Mastercard. I v případě, že by se hackerům podařilo odcizit zástupný token, bude jim v podstatě k ničemu.
„Tokenizaci, tedy nahrazování karet zejména v online prostředí jejich zabezpečenými digitálními otisky, zavedla společnost Mastercard už v roce 2014 a jde o trend, který se postupně stává v Evropě i ve světě standardem. Pro zákazníky je při nakupování na internetu důležitá bezpečnost, rychlost a pohodlí. Všechny tyto kvality dokáže platební metoda Click to Pay účinně propojit. Není pochyb o tom, že dosažení našeho cíle do roku 2030 bude výhrou pro všechny strany: spotřebitele, prodejce i vydavatele platebních karet,“ říká Luděk Slouka, ředitel digitálních plateb a inovací společnosti Mastercard pro střední Evropu.
Mastercard zároveň usnadňuje začlenění řešení Click to Pay do online stránek a platebních bran obchodníků tak, aby pro držitele karet bylo jednodušší svou kartu do systému zaregistrovat. Tím se odstraní nutnost zadávat karetní údaje ručně. Celý systém zároveň redukuje nároky na zabezpečení na straně obchodníků, poskytovatelů platebních služeb a bank a rovněž posiluje celkovou důvěru v digitální ekonomiku.
Bezpečnost online transakcí Mastercard ještě zvyšuje kombinací s ověřovacími klíči, které využívají biometrické ověření na mobilních zařízeních. Odpadá tak používání hesel a jednorázových ověřovacích kódů.