Češi stále častěji platí bezhotovostně. Vedle karet v posledních letech roste zejména popularita plateb pomocí mobilních telefonů nebo chytrých hodinek.
Celých 57 procent transakcí v Česku proběhne bez hotovosti a tento podíl by se mohl zvýšit až na 76 procent, kdyby zákazníci v 19 procentech případů nenaráželi na místa, kde bezhotovostní platby nepřijímají. Až dvě třetiny zákazníků přitom takové podniky od nákupu odrazují a příště vybírají takové, kde kartou nebo mobilem bez problémů zaplatí. Ukazují to čerstvá data z průzkumu společnosti Mastercard.[1]
I když počet obchodníků, kteří přijímají bezhotovostní platby, dlouhodobě roste, stále existují místa, kde zákazníci kartou nezaplatí. Nejčastěji zmiňují lékařské nebo zubní ordinace (35 procent), trhy (29 procent) nebo kadeřnické a kosmetické salony (23 procent). Mezi další místa, kde zákazníkům možnost platby kartou často chybí, patří restaurace, kavárny nebo státní a obecní úřady.
„Výsledky našeho průzkumu potvrzuji i každodenní zkušenosti řady obchodníků, kterým přijímání plateb kartou zajišťuje spokojenější zákazníky a v konečném důsledku i vyšší tržby. Z nejnovějších dat vyplývá, že 64 procent lidí odradí od nákupu, když obchodník možnost platby kartou nenabízí. A skoro čtvrtina zákazníků deklaruje, že u obchodníku, kteří nepřijímají platební karty, utratí méně peněz,“ říká Jana Lvová, generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.
Obrovský nárůst popularity zaznamenávají v posledních letech platby mobilním telefonem, chytrými hodinkami nebo náramkem. V loňském roce mobilem zaplatilo 44 procent lidí, v roce 2019 to bylo jen 19 procent. Významně v posledních letech roste podíl těch, kteří už fyzickou platební kartu vůbec nevyužívají a ani nevyžadují.
[1] Průzkum Mastercard iResearch každoročně mapuje trendy v oblasti bezhotovostního placení na reprezentativním vzorku víc než 1 200 Čechů.