Ani v září se maloobchodní prodejci nedočkali růstu tržeb. Bez prodeje aut meziročně poklesly o 4,0 % a je to tak již sedmnáctý měsíc v řadě, kdy maloobchodní tržby v meziročním srovnání reálně klesají. I meziměsíčně maloobchodní tržby poklesly, a to o 0,4 %. Domácnosti dále šetří a mají obavy z nadcházející zimní sezóny a nejasností ohledně cen energií.
V případě jednotlivých oblastí v maloobchodě zůstává situace podobná, kdy meziročně i nadále klesají tržby jak za nepotravinářské zboží (o 5,9 %), tak i za potraviny (o 4,1 %). Naopak byl zaznamenán opět růst tržeb za prodej pohonných hmot (4,5 %), jelikož docházelo ke stabilizaci cen pohonných hmot na světových trzích a zvláště nafta byla nabízena za výrazně nižší ceny než v minulém roce.
Podíváme-li se na prodejny dle prodávaného sortimentu, tak po delší době pozorujeme změnu na prvním místě v propadu tržeb, kdy tuto nelichotivou pozici zaujaly prodejny s oděvy a obuví (-16,1 %). Zdá se, že Češi zatím nenakupují zimní oblečení či zimní obuv a spokojí se ve vyšší míře se svými nákupy z minulosti, případně mohou vyčkávat na období slevových nabídek. Druhé místo zaujímají prodejny se specializovanými výrobky pro domácnost (-10,0 %), které spadly z pomyslného vrcholu žebříčku.
Výrazné snížení tržeb je také evidováno u prodejen s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (-8,4 %) či s počítačovým a komunikačním zařízením (-6,1 %). Na druhé straně tržby i nadále rostou prodejnám s kosmetickými a toaletními výrobky (o 12,8 %) a to navzdory tomu, že Češi nakupují právě tento druh zboží ve větším množství v zahraničí, především v Polsku a Německu. Je tak možné, že poptávka po těchto produktech je tak velká, že dokáže být uspokojena kombinací nákupů v tuzemsku i v zahraničí. V případě prodeje potravin v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se tržby snížily o 4,2 % a ve specializovaných prodejnách potravin o 1,9 %. Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží sice i v září vzrostly, ale opět nižším tempem (o 1,5 %). Po dvou měsících růstu tržeb v internetových a zásilkových obchodech tentokrát došlo k poklesu o 0,8 %.
Meziměsíčněstouply tržby pouze u prodeje pohonných hmot (1,5 %), zatímco za nepotravinářské zboží poklesly o 0,8 % a za potraviny o 0,5 %.
Je zřejmé, že české domácnosti i nadále zůstávají opatrné a velmi pečlivě zvažují, na jaké účely vynaloží své finanční prostředky. Spotřeba tak stále zůstává utlumena a její oživení velmi pravděpodobně nebude tak rychlé, jak jsme původně očekávali, což se projevuje nejen na nedobrých výsledcích sektoru maloobchodu, ale i celé ekonomiky. Ta podle naší poslední prognózy měla stagnovat, ale dosavadní výsledky naznačují, že česká ekonomika za kalendářní rok 2023 poklesne.
Zdroj: analýza RB